Projekty

Program KidSmart predškolské vzdelávanie

Cieľom projektu je podporiť rozvoj detí predškolského veku príjemnou hravou formou, sústrediť schopnosti učiteľov na efektívne využívanie informačných technológií, motivovať deti učiť sa správne používať informačno-komunikačné technológie s dôrazom na dodržiavanie odporučených denných časových limitov, ktoré u detí predškolského veku predstavujú maximálne 15 minút denne.


Zostavu Young Explorer - Mladý bádateľ, tvorí osobný počítač umiestnený vo farebnej konzole, ktorý pomáha predškolákom získať základné zručnosti v práci s počítačom a prostredníctvom špeciálneho výučbového softvéru umožňuje rozvíjať základné znalosti z matematiky, prírodných vied a kreatívneho myslenia súčasne so získavaním jazykových znalostí v angličtine. Deti v slovenských materských školách využívajú okrem cudzojazyčných verzií softvéru aj výukový softvér v slovenskom jazyku. V dvoch programových skupinách Alík – Než pôjdem do školy a Čím budem si deti zábavnou formou precvičujú základy z matematiky, rozpoznávanie tvarov, písmen, farieb prírodných javov a oboznamujú sa s poslaním jednotlivých povolaní, ktoré sú súčasťou nášho každodenného života.


Využívanie počítača v predškolskom vzdelávaní predstavuje predovšetkým novú metódu práce s deťmi, vďaka ktorej si deti postupne zvyknú na počítač ako prirodzenú súčasť prostredia. Výsledky výskumov potvrdzujú, že kvalitné vzdelávacie programy pre deti v predškolskom veku spolu s dobrou prípravou učiteľov na ich výučbu zabezpečujú z dlhodobého pohľadu výborné výsledky v ďalšom vzdelávacom procese, v prístupe k informačným technológiám i v rozvoji schopností tímovo spolupracovať. Cieľom spoločnosti IBM je modernými a overenými prostriedkami podporiť výučbu v materských školách, pomôcť odstrániť "digitálnu priepasť", ktorá rozdeľuje deti z rodín s nízkymi príjmami a tie deti,ktoré počítač doma majú.


V programe KidSmart si môžu deti otvoriť jeden z piatich predinštalovaných softvérových titulov podľa vlastného výberu: Knihomoľovo, Mudrlantovo, Časopriestorovo, Matematikovo a Výmyselníkovo.


Prevencia obezity detí predškolského veku

Cieľ projektu:
Spočíva v prevencii obezity a to najmä prostredníctvom osvojenia si správnych stravovacích návykov, zdravého životného štylu, životosprávy a zvýšenej pohybovej aktivity v našom predškolskom zariadení.


Príčiny obezity detí:

  • nedostatok pohybu,
  • nevhodná skladba stravy (sladené nápoje, tuky, biela múka...),
  • dedičnosť,
  • nevhodný denný režim (nepravidelné stravovanie, vynechávanie jedál, nevývažené striedanie aktivít),
  • sedavé aktivity (televízia, počítač),
  • vek (pravdepodobnosť výskytu nadváhy a obezity s vekom rasie).


Oblasti pre vykonávanie aktivít na dosiahnutie stanovených cieľov sú:

  1. výživa
  2. pohybová aktivita


1. Správna výživa

Naša materská škola prezentuje zdravú výživu ochutnávok nátierok, výstavou ovocia a zeleniny a formou informatívnych násteniek pre rodičov. Pri varení, stolovaní... sa dodržiavajú materiálovo-spotrebné normy schválené ministerstvom školstva.

V MŠ dodoržiavame tieto pravidlá:

  • Na prípravu pestrej stravy používame zdravotne neškodné potraviny, ktoré sú bohaté na vitamíny, vlákninu a minerálne látky.
  • Dodražiavame pitný režim. Dieťa by malo vypiť aspoň 1 liter tekutín denne. Vhodná je čistá voda, nesladený čaj alebo riedené ovocné šťavy.
  • Polievka je dôležitá a prispieva k dostatočnému príjmu tekutín. Pripraví žalúdok na príjem ďalšieho jedla.
  • Najvhodnejšou úpravou jedál pre deti je varenie, dusenie, pečenie a zapekanie. Najmenej vhodné je grilovanie a vyprážanie, pretože sa do jedla dostáva veľa prepaľovaných tukov a ďalších nezdravých látok.


2. Pohyb

Na pohybové aktivity nám slúži trieda, vybavená dostatočným množstvom náradia a náčinia na cvičenia, kde po vhodnej motivácii s deťmi striedame organizované činnosti s voľnými pohybovými aktivitami, pričom dodržiavame hygienické požiadavky. V rámci činností v materskej škole realizujeme tanečný krúžok.

Užitočné rady:

  • Učiť deti vnímať pocity, ktoré jedlo vyvoláva.
  • Učiť deti vážiť si jedlo.
  • Nenútiť ich jesť, keď im nechutí.
  • Nedovoliť im hrať sa s jedlom.
  • Dať im možnosť poznať aj hlad.


10 zásad stravovania detí
Naučte deti správnemu stravovaniu teraz, v dospelosti vám budú vďačné.

  1. Chuť do jedla je už od jedného roka veku striedavá - deti netreba nútiť.
  2. Treba jesť pravidelne 5x denne.
  3. Pred hlavným jedlom nepodávať iné jedlo ani nápoje (1,5h pred jedlom)
  4. Deti jedia aj očami - jedlo by malo byť upravené, malo by mať rôznu chuť, rôznu konzistenciu, aj rôznu teplotu.
  5. Dôležité sú aj podmienky pri jedle (únava, príjemné prostredie, estetická úprava jedla, psychická pohoda).
  6. Dieťa prirodzene uprednostňuje sladkú chuť, ale sladké potraviny znižujú konzumáciu ostatných jedál.
  7. Sladké potraviny a nápoje podávame obmedzene.
  8. Strava má byť pestrá - príjem energie treba vyvážiť fyzickou aktivitou.
  9. Uprednostniť celozrnné výrobky, zeleninu, ovocie, tuky radšej nenasýtené.
  10. Zabezpečiť prísun vápnika (mliečne výrobky, mlieko - ale nie nízkotučné - odstredené) aj prísun železa (nanjmä v mäse - hovädzie a teľacie).


Projekt "Adamko hravo - zdravo"

Adamko má svojich dvanásť zásad podpory zdravého života

  1. Pestrá strava
  2. Čistý vzduch
  3. Pohyb a šport
  4. Krása prírody
  5. Ochrana prírody
  6. Denný poriadok
  7. Hra a tvorivosť
  8. Otužovanie
  9. Rodina
  10. Voľný čas
  11. Spánok
  12. Hygiena